Workflow

Elastyczność gimnastyczna – trening pełen korzyści

Mateusz Kosmaczewski257 views
Elastyczność gimnastyczna, trening pełen korzyści

Elastyczność, mobilność jest elementem wspólnym każdej aktywności sportowej. Nie ma żadnych wątpliwości w tym aspekcie. Często wielu ludzi pomija ten aspekt w swoim treningu pomimo, wiedzy, jaką mają w tym zakresie. Znają korzyści wynikające z tego treningu oraz konsekwencje wynikające z braku pracy nad tym elementem. Jedno jest pewne, jeżeli mięśnie są zbyt „ciasne”, aby umożliwić swobodne przemieszczanie się stawów to nigdy nie będziesz tak szybki i silny jakbyś tego oczekiwał. 

Bycie atletą oznacza mieć szybkość, siłę oraz mobilność. Wtedy harmonijnie rozwijasz swoje ciało, a ono Ciebie zaskoczy swoim potencjałem, który jest ogromny. Jednak wymaga to pracy oraz cierpliwości. Praca nad elastycznością sprawia ból, oraz pozwala uświadomić sobie, na jakim etapie rozwoju jest ciało. Pełne zakresy ruchów, elastyczność ścięgien oraz mięśni są celem w tym modelu treningowym. Często, kiedy człowiek zaczyna odpowiednio pracować w tej materii dochodzi do wniosku jak bardzo zaniedbał tę płaszczyznę. Łzy zaczynają napływać do oczu.

To dobrze, bo najważniejsza jest świadomość. Od tego momentu zaczyna się praca, która jest długa i pełna bólu. Jednak idzie się do niego przyzwyczaić. Pewno jest jedno, trening elastyczności gimnastycznej jest brakującym elementem wielu sportowców. Często jest tym elementem, którego brakuje, aby osiągnąć zamierzony cel. 

Sztywni sportowcy

Wyobraź sobie, że prowadzisz auto. Naciskasz pedał gazu mając jednocześnie zaciągnięty hamulec ręczny. Przyspieszenie w takich warunkach jest delikatnie mówiąc utrudnione, (aby nie powiedzieć niemożliwe). Może wydawać się, że jest to irracjonalna sytuacja, ale wielu sportowców działa podobnie. Powyższa metafora obrazuje doskonale schemat „sztywnego sportowca”. Jeżeli stawom brakuje elastyczności z powodu napiętych mięśni i powięzi następuje opór, gdy sportowiec próbuje się poruszać w wielu zakresach ruchu.

Faktem jest, że wielu sportowców porusza się „topornie”.

Celem treningu elastyczności gimnastycznej jest sprawienie, aby odpowiednio skorelowanie siły i mobilność. Uzyskanie kontroli nad swoim ciałem.

Elastyczność bioder i „ruch” sportowy

Małe znaczenie ma, jaki sport uprawiasz oraz w jakie aktywności jesteś zaangażowany, jedna rzecz jest istotna, rozciągnięcie bioder. Każdy sport wymaga, aby biodra były elastyczne. Zginacze bioder muszą być otwarte, łańcuch tylny silny.

Świetnym ćwiczeniem jest Arch Body Hold. Zwróć uwagę, że osoba na tym filmie ma pełny zakres ruchu w przedniej części biodra, co oznacza, że ​​jego mięsień czworoboczny i zginacze biodra są wystarczająco elastyczne. Co umożliwia jego pełne otwarcie i odpowiednie rozciągnięcie. Ponadto, jego pośladki, ścięgna i dolne plecy są wystarczająco silne, aby utrzymać jego ciało w tej pozycji, co przełoży się na znacznie polepszenie ruchów.

Dzisiaj większość czasu spędzamy w pozycji siedzącej, co prowadzi do „usztywnienia” ścięgien. Doprowadza to do sytuacji, że zakresy ruchów są mocno ograniczone. Wyobraź sobie, że w ciągu dnia przeznaczasz 8h na siedzenie, wlicz w to pracę, posiłki itd. Dodaj do tego aktywność sportową i brak poświęcania uwagi na aspekt elastyczności. Teraz pomyśl sobie, że taki schemat wykonujesz przez większość swojego życia. Jak myślisz, co się wydarzy?

Twoje ścięgna stają się „ciasne”, a co z tym idzie w znaczny sposób ograniczają zakres ruchu. Proste skłony są wyzwanie, a bóle pleców na porządku dziennym. Każda aktywność wymagająca minimalnej elastyczności bioder staje się wyzwaniem.

Świetnym ćwiczeniem, które jest „niemożliwe” do wykonania dla przeciętnego człowieka jest Hanging Leg Lifts. Zwróć uwagę, że aby wykonać to ćwiczenie musisz mieć mocny „core” czyli rdzeń. Jednak mocny rdzeń jest tylko dodatkiem, odpowiednia elastyczność bioder pozwoli Tobie wykonać ten ruch płynnie, bez oporu.

Powyższe dwa ćwiczenia pomogą Tobie w znaczący sposób poprawić elastyczność i siłę. Mogą wydawać się proste, ale to tylko złudzenie. Jeżeli będziesz mieć z nimi problem, to oznacza tylko tyle, że masz sporo do poprawy. Uzyskałeś informacje i jesteś teraz świadomy miejsca, w którym się znajdujesz. Teraz czeka Ciebie sporo pracy, a jest to tylko kropelka w morzu potrzeb. 

 

Mateusz Kosmaczewski
Jestem trenerem, szkoleniowcem, motywatorem, mówcą. Mówią, że jestem psychologiem, że dobrze znam się na relacjach międzyludzkich, że jestem mentorem i autorytetem. Ekspertem w tym co robię. Ciągle młody, zawsze dziecko, radosny i pogodny, przepełniony pasją, ale też cyniczny i ironiczny. Introwertyk.