Workflow

Nogi jak ze stali

Mateusz Kosmaczewski536 views
Nogi ze stali

Nogi ze stali, moc, która pozwoli Tobie pokonywać trudności w codziennych zmaganiach. Przysiad jest królem ćwiczeń dolnych partii ciała. Używasz ich codziennie i doceniasz, dopiero gdy dopadnie Ciebie kontuzja. Eksploatujesz je każdego dnia, robiąc tysiące kilometrów. Należy się im uwaga, bo nogi są bardzo istotne. Pomyśl przez chwilę, kiedy zadbałeś o swoje nogi? Kiedy poświęciłeś im uwagę?

Idąc na spacer, tańczysz na imprezie, biegasz, wykonujesz wiele działań prawie cały czas używając nóg. One są jak fundament wieżowca. Muszą być solidne, mocne. Jeżeli te warunki nie zostaną spełnione, cała konstrukcja (Twoje ciało) się zawali. Oczywiście ciało jest idealnym całościowym systemem, gdzie wszystkie jego elementy współpracują ze sobą harmonijnie. Jednak jeżeli jeden z elementów systemu przestanie poprawnie funkcjonować to cały system „nawala”.

Nogi i ich anatomia

W dużym skrócie mięsnie nóg dzielą się na mięśnie dwugłowe i czworogłowe, łydki natomiast na mięśnie brzuchate. Jeżeli zwrócimy uwagę na włókna to podział mięśni według tej kategorii nie jest tak prosty. Rozkład w udach włókien białych i czerwony jest równomierny natomiast w łydkach może dochodzić do całościowego występowania włókien czerwonych wolno kurczliwych. W dużym uproszczeniu, przy treningu siłowym wystarczy skupić się na trzech głównych grupach mięśniowych wtedy reszta automatycznie również się przyłączy.

Jeżeli zaniedbujesz trening nóg to niestety, nie zbudujesz funkcjonalnego i silnego ciała. Przysiady trenują wszystkie mięśnie nóg, brzucha i dolnej partii pleców. Zwróć uwagę na to, że mięśnie nóg są bardzo duże, a w trakcie treningu przysiadów potrzebują dużo tlenu i krwi co sprawia, że jest to też doskonały trening serca i płuc.

Patrząc na dzieci widać jak naturalnie przychodzi im wykonanie przysiadu, u dorosłych natomiast jest duży problem. Powodem takiego stanu rzeczy jest fakt, że prowadząc siedzący tryb życia, wzorzec ruchu został zapomniany.

3 wytyczne

Aby poprawnie wykonać przysiad należy stosować się do 3 wytycznych:

  • Pięty przylegają do podłoża
  • Pupa jest wypięta
  • Utrzymanie prostego tułowia

Pamiętaj o tych trzech rzeczach i wykonuj pełen zakres ruchu, a unikniesz wielu błędów. Zwróć uwagę na ściągnięcie łopatek w trakcie wykonywania ćwiczenia, pomoże to Tobie utrzymać w odpowiedniej pozycji odcinek piersiowy i sprawi, że nie będziesz unosić barków.

Rób  zawsze pełen zakres ruchu, dąż by zejść jak najniżej w dolnej fazie. Mitem jest, że wykonanie głębokiego przysiadu jest niekorzystne dla stawów kolanowych. Tak jak w pompkach i podciągnięciach jest bardzo wiele wariantów. Jedynie Twoja wyobraźnia Ciebie ogranicza.

Mateusz Kosmaczewski
Jestem trenerem, szkoleniowcem, motywatorem, mówcą. Mówią, że jestem psychologiem, że dobrze znam się na relacjach międzyludzkich, że jestem mentorem i autorytetem. Ekspertem w tym co robię. Ciągle młody, zawsze dziecko, radosny i pogodny, przepełniony pasją, ale też cyniczny i ironiczny. Introwertyk.